کراودفاندینگ (CROWDFUNDING) یا تامین مالی جمعی چیست؟

اگر برای شروع کار یا ارتقای کسب و کارتان نیاز به جذب سرمایه دارید، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از راهکارهای موجود کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی است. البته این روش فقط برای جذب سرمایه استفاده نمی‌شود و در موقعیت‌های دیگر نیز می‌توانید از آن کمک بگیرید. در این مطلب بیشتر درباره این موضوع، استراتژی و نحوه اجرای آن خواهیم گفت.

کراودفاندینگ چیست؟

کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی در واقع روشی برای افزایش سرمایه از طریق یک حرکت و تلاش جمعی از طریق دوستان، خانواده، مشتریان، سرمایه‌گذاران شخصی و دیگران است. این حرکت گزینشی و خودخواسته معمولا از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های کراودفاندینگ انجام می‌شود و افراد می‌توانند به صورت اختیاری سرمایه‌ای را به کسب و کار یا حتی شخص مورد نظر اهدا کنند. این کار باعث شکل‌گیری شبکه‌های قوی می‌شود و کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و بتوانید سرمایه بیشتری جذب کنید.
البته تامین مالی جمعی فقط ویژه کسب و کارها و استارتاپ‌ها نیست و در برخی موارد افراد نیز می‌توانند به صورت شخصی جذب سرمایه کنند.

انواع کراودفاندینگ و نحوه استفاده از آن

تامین مالی جمعی انواع مختلفی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه به انواع کراودفاندینگ و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

  • کراودفاندینگ براساس پاداش (Reward Based): در این روش افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جذاب و خلاقانه دارند در ازای دریافت خدمات و محصولات در آن پروژه پولی را کمک می‌کنند.
  • کراودفاندینگ براساس قرض و وام (Peer to Peer Lening): در این روش که می‌تواند در قالب وام بلندمدت و کوتاه‌مدت باشد، افراد به اندازه توان خود مبلغی را به شخص نیازمند سرمایه قرض می‌دهند.
  • کراودفاندینگ براساس اهدا و انفاق: در این روش افراد مختلف به آنهایی که درخواست جذب سرمایه داشته‌اند کمک می‌کنند بدون اینکه در ازای آن انتظاری داشته باشند. این روش معمولا برای موسسات غیرانتفاعی و خیریه‌ها انجام می‌شود.
  • کراودفاندینگ براساس مشارکت و دریافت سهام: در این مدل افرادی که حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، در ازای مبلغ پرداختی درصدی از درآمد یا از پروژه سهام می‌گیرند.

چگونه از طریق CROWDFUNDING، سرمایه تامین کنیم؟

اگر با بررسی این روش، برای جذب سرمایه تصمیم گرفتید از تامین مالی جمعی استفاده کنید، باید بدانید مراحل تامین سرمایه از طریق کراودفاندینگ به چه‌‌صورت است. معمولا برای این هدف باید از طریق مراکز و سایت‌هایی اقدام کنید که در زمینه کراودفاندینگ فعالیت می‌کنند. مراحل کار به صورت زیر است:

 ارائه درخواست

  •  ارائه درخواست توسط کارآفرین یا صاحب ایده و پروژه
  • بررسی طرح در وب‌سایت واسط
  • قرارگیری طرح در وب‌سایت پس از تایید آن

بازشدن پنجره تامین مالی جمعی برای زمان مشخص

  • بعد از تایید طرح، کارآفرین از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاران را تشویق و ترغیب می‌کند تا نسبت به تامین سرمایه اقدام کنند.
  • پاسخ به پرسش‌ها، شبهات و ابهامات ثبت شده از سوی درخواست‌کننده سرمایه

بسته‌شدن پنجره تامین مالی

  • کارآفرین در طرح خود میزان مشخصی را برای تامین سرمایه اعلام می‌کند، ولی اگر این مبلغ تامین نشود، همه مبالغ دریافتی از سرمایه‌گذاران باید عودت داده شود.
  • در صورتی که سرمایه مورد نظر تامین شود، وب‌سایت واسط بعد از بررسی‌های دقیق‌تر و تکمیل مراحل لازم، سرمایه را در اختیار کارآفرین می‌گذارد.

روابط سرمایه ‌گذاران و کارآفرین

  • بعد از سرمایه‌گذاری تامین‌کنندگان و کارآفرین باید با هم همچنان تعامل و ارتباط داشته باشند و گزارش‌های لازم را دریافت کنند.
  • گاهی لازم است سرمایه‌گذاران حق رای داشته و در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند.

استراتژی کراودفاندینگ برای استارتاپ ها

کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی موضوع جدیدی است که طی سال‌های اخیر بیشتر در ایران به آن توجه شده است، به همین دلیل برخی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران آشنایی کافی با تمام جوانب آن ندارند. اگر به عنوان استارتاپ در حال فعالیت هستید و می‌خواهید جذب سرمایه داشته باشید، باید برای کراودفاندینگ خود استراتژی خوبی داشته باشید. بدین منظور می‌بایست مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • برنامه داشته باشید

جذب سرمایه خوب است، ولی اگر بی‌برنامه و فقط براساس جوزدگی باشد و ندانید واقعا می‌خواهید با آن چه کار کنید، قطعا دچار مشکل خواهید شد. بنابراین حتما پیش از ارسال طرح و اجرای کمپین خود به خوبی روی طرح‌تان کار کنید، شفافیت داشته باشید، مخاطبان هدف را بشناسید و در نهایت ببینید کدام طرح کراودفاندینگ برای شما مناسب است.

  • واسطه‌های کراودفاندینگ را مقایسه کنید

سایت‌های مختلفی به عنوان واسط برای تامین مالی جمعی فعالیت می‌کنند، ولی سیستم کاری همه آنها یکسان نیست. بنابراین باید دقیقا تمام پلتفرم‌های موجود را بررسی کنید و مطمئن شوید در پروژه فعلی کدام‌یک واقعا می‌تواند برای شما مفید باشد.

  • داستان‌سرایی را فراموش نکنید

هر کسب و کار و هر کارآفرینی داستان خودش را دارد. بنابراین ماجرا و سرگذشت خودتان را برای سرمایه‌گذاران شرح دهید تا نه‌تنها با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید، بلکه بگویید قرار است به کجا برسید و چه رویایی در سر دارید. فقط حواستان باشد داستان تخیلی نگویید!

  • بازاریابی و تبلیغات را جدی بگیرید

اینکه طرح خود را در یک سایت واسط ثبت کنید و تاییدیه بگیرید کافی نیست. باید ابزارهای مختلفی را برای بازاریابی و تبلیغات طرح کراودفاندینگ استارتاپ خود در نظر بگیرید تا بتوانید سرمایه‌گذاران بیشتری را نسبت به این موضوع باخبر کنید. می‌توانید از سایت و شبکه‌های اجتماعی خود نیز استفاده کنید.

  • هدف‌گذاری اهمیت زیادی دارد

اینکه جذب سرمایه هدف شما باشد خوب است، ولی فراموش نکنید تمرکز اصلی باید تحقق اهداف کسب و کارتان باشد تا بتوانید پاسخگوی سرمایه گذاران باشید. بنابراین هدف‌گذاری را دقیق انجام دهید. می‌توانید از مدل SMART در این بخش استفاده کنید.

  • همیشه گزارش‌دهی و شفاف‌سازی را در دستور کار بگذارید

هیچ‌ چیز بهتر از گزارش‌دهی شفاف و دقیق نیست. سرمایه‌گذاران حق دارند در جریان امور قرار بگیرند و از جزئیات باخبر باشند. این کار نه‌تنها باعث افزایش اعتماد آنها می‌شود، بلکه نشان می‌دهید ارزش سرمایه‌گذاری را داشته‌اید.

معرفی برترین وب ‌سایت‌های تامین مالی جمعی در ایران و جهان

سایت‌های مختلفی هستند که به عنوان واسط و پلتفرم کراودفاندینگ در ایران و سراسر جهان فعالیت می‌کنند. مشهورترین سایت‌های تامین مالی جمعی را می‌توانید در ادامه ببینید.
ایران:

  • حامی جو
  • فاندلی
  • نیک استارتر
  • کارن کراد
  • خیریه همت
  • راتا
  • گروه آتنا و مهربانه

جهان:

  • کیک استارتر
  • گوفندمی
  • ایندیگوگو
  • جاست گیوینگ
  • فیسبوک
  • پاترئون
  • راکت هاب
  • انجل لیست
  • سیرکل‌آپ

جمع‌بندی
کارآفرینان و استارتاپ‌های زیادی هستند که برای شروع یا پیشرفت کار خود نیازمند سرمایه هستند. روش‌های مختلفی برای جذب سرمایه موردنیاز وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان سراغ سرمایه‌گذاران یا شتاب‌دهنده‌ها رفت. ولی یکی از روش‌های مرسوم در سراسر دنیا سرمایه‌گذاری به‌صورت کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی است که در آن عده‌ای با روش‌های مختلف مانند مشارکت، دریافت سهم، اهدا، وام یا قرض از طریق پلتفرم‌های مشخص به کارآفرینان و استارتاپ‌ها کمک می‌کنند.

اشتراک گذاری: